• تهران، خیابان مطهری، بعد از سهروردی، روبروی باشگاه بانک سپه
  • info@abaudit.com
اظهارنامه مالیاتی چیست - آئین بهروش رویان
فهرست مطالب

اظهارنامه مالیاتی چیست و چه افرادی مشمول پرداخت مالیات هستند؟ مالیات به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود که هر کدام از آن ها زیرمجموعه های مختلفی دارند. به طور مثال مالیات مستقیم شامل مالیات بر درآمد، دارایی و ارث می باشد و مالیات غیرمستقیم شامل مالیات بر ارزش افزوده است. تمام افراد حقیقی و حقوقی که دارای فعالیت اقتصادی هستند و از این طریق کسب درآمد می کند باید هرساله اطلاعات درآمدی خود را در فرم اظهارنامه مالیاتی درج کرده و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. میزان مالیات بر اساس این اطلاعات تعیین می شود.

منظور از اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

اگر بخواهیم اظهارنامه مالیاتی را به زبان ساده شرح دهیم باید بگوییم که نوعی کارنامه است که افراد مشمول پرداخت مالیات، اطلاعات مربوط به درآمد خود را در آن درج کرده و به سازمان امور مالیاتی ارسال می کنند. سازمان با بررسی موارد مندرج در این کارنامه، مالیات افراد را تعیین می کند. قطعا مهلت محدودی برای پرداخت مالیات وجود دارد و اگر مودیان، اقدام به پرداخت مبلغ مالیات در مهلت زمانی نکنند، مشمول جریمه خواهند شد. همچنین اگر از پرداخت جریمه سرباز بزنند باز هم جریمه دیگری به آن اضافه می شود. مودیان باید از مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی آگاه باشند تا بتوانند ثبت نام خود را به موقع انجام دهند. در غیر این صورت باز هم جریمه های مختلفی شامل آن ها می شود. در ادامه مطلب اشاره ای به مهلت ثبت نام خواهیم داشت.

از آنجایی که میزان مالیات ارتباط مستقیمی با موارد مندرج در فرم اظهارنامه دارد ضروری است که افراد حقیقی و حقوقی قبل از تکمیل این فرم، مشاوره های لازم را انجام دهند. مشاوره اظهارنامه مالیاتی کمک می کند تا شما از آخرین قوانین و مقررات موجود در این زمینه آگاه شوید و اگر مشمول معافیت، بخشودگی، نرخ صفر و … هستید از آن ها برخوردار شوید. همچنین مشاوره های مالیاتی به کاهش اشتباهات و خطاها در هنگام تکمیل این فرم کمک می کند و مشاوران در نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی کمک زیادی به شما خواهند کرد. برای دریافت این خدمات می توانید از کارشناسان موسسه حسابرسی آئین بهروش استفاده کنید.

اظهارنامه مالیاتی چه قوانینی دارد؟

چه اشخاصی باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند؟

افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند. اما منظور از گروه در اظهارنامه مالیاتی چیست ؟ در حال حاضر افراد مشمول مالیات به گروه های 3 گانه تقسیم شده اند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

گروه اول

تمام افراد حقیقی یا حقوقی که میزان درآمد آن ها در سال گذشته بیشتر از 3 میلیارد تومان بوده در این گروه قرار می گیرند. معمولا مشاغل زیر جزو گروه اول محسوب می شوند:

  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
  • صاحبان بیمارستان ها و زایشگاه ها
  • صاحبان صرافی ها
  • صاحبان فروشگاه های زنجیره ای
  • کلینیک های تخصصی
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی
  • بهره برداران معادن

گروه دوم

تمام افراد حقیقی یا حقوقی که میزان درآمد آن ها در سال گذشته بین 1 الی 3 میلیارد تومان بوده در این گروه قرار می گیرند. این افراد می توانند برای درج اطلاعات صحیح مربوط به درآمد خود از خدمات اظهارنامه مالیاتی استفاده کنند و مشاوره های لازم را در این زمینه دریافت کنند.

گروه سوم

افراد حقیقی و حقوقی که درآمد آن ها در سال کمتر از 1 میلیارد تومان بوده و در گروه های قبلی جای نمی گیرند در گروه سوم طبقه بندی خواهند شد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر فرد حقیقی یا حقوقی در یکی از گروه بندی های زیر قرار بگیرد به مدت 3 سال امکان تغییر گروه را نخواهد داشت و پرداخت تعهدات مربوط به آن گروه الزامی است.

منظور از اظهارنامه مالیاتی چیست؟

درصد فعالیت در اظهارنامه مالیاتی

منظور از درصد فعالیت در اظهارنامه مالیاتی چیست ؟ برای پاسخ به این سوال باید یک مثال ساده برای شما بزنیم تا به خوبی به مفهوم درصد فعالیت پی ببرید. تصور کنید که شما صاحب شغلی هستید که تمام درآمدتان از آن تامین می شود. این موضوع نشان می دهد که درصد فعالیت شما 100 است. این درصد برای افراد مختلف، می تواند متغیر باشد و بر اساس مفهوم فوق تعیین شود.

افرادی که ملزم به آپلود اظهارنامه الکترونیکی در سامانه هستند !

  • تمام شخصیت های حقیقی و حقوقی که در کشور ایران فعالیت اقتصادی دارند و از پرداخت مالیات معاف نیستند.
  • تمام شخصیت های حقیقی و حقوقی ایرانی که فعالیت اقتصادی آن ها در خارج از کشور می باشد.
  • تمام شخصیت های حقیقی و حقوقی که مقیم خارج از کشور هستند اما منبع درآمد آن ها از داخل کشور می باشد.
  • تمام شخصیت های حقیقی و حقوقی که جزو اتباع غیر ایرانی محسوب می شوند و در کشور ایران درآمد دارند.

چه افرادی از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف هستند؟

  • تمام وزارتخانه ها و موسسات دولتی
  • تمام سازمان هایی که از بودجه عمومی دولت بهره مند هستند.
  • شهرداری ها و سازمان های زیرمجموعه
  • شرکت های تعاونی دانش آموزی و دانشجویی
  • عشایر، صیادان و کارگران

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

اکنون می دانیم که اظهارنامه مالیاتی چیست و چه افرادی مشمول و معاف هستند. در حال حاضر سامانه ای به آدرس tax.gov.ir راه اندازی شده که افراد از طریق آن می توانند اظهارنامه مالیات خود را تکمیل  و ارسال کنند. توجه داشته باشید که اگر به دنبال نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی هستید این سامانه نیز می تواند کمک زیادی به شما کند.

این سامانه به نحوی طراحی شده که مشمولین می توانند اظهارنامه مالیات بر ارث، مالیات عملکرد، مالیات اجاره و … را به راحتی در آن بارگذاری کنند. اگر تمایل دارید که بدانید اظهارنامه عملکرد چیست باید به این موضوع اشاره کنیم که هر کسب وکاری که مشمول پرداخت مالیات عملکرد می باشد باید بعد از کسر تمام هزینه ها از درآمد، 25% از باقی مانده سود خالص خود را به عنوان مالیات عملکرد به دولت بپردازد.

بعد از ورود به سامانه مذکور باید بر روی ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کلیک کرده و گزینه ثبت نام یا ورود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب نوع مودی، اقدام به وارد کردن کد ملی و عبارت امنیتی در کادر کنید. اکنون بر روی گزینه ثبت نام جدید کلیک کرده و بعد از وارد کردن شماره همراه و کدپستی، برروی گزینه پیش ثبت نام جدید کلیک کنید. بعد از ورود موفق به سامانه، گزینه ” ثبت اظهارنامه جدید” را انتخاب کنید.

در صفحه جدید گزینه ویرایش را کلیک کرده و اطلاعات هویتی را وارد کنید. سپس اطلاعات مربوط به آدرس، محل فعالیت، کدپستی، اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات فروش و … را درج کنید. در قدم بعدی نوبت به وارد کردن اطلاعات مربوط به سود و زیان می رسد تا از این طریق مالیات به طور سیستمی محاسبه و نمایش داده شود. در صورتی که موافقت خود را اعلام کنید و ثبت نهایی را انتخاب کنید کد رهگیری را دریافت خواهید کرد.

اظهارنامه مالیاتی چه قوانینی دارد؟

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

افراد حقیقی یا حقوقی که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند باید بدانند که این کار به طور فصلی و هر سه ماه یکبار انجام می شود. اگر به دنبال راهنمای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده هستید باید بدانید که آدرس my.tax.gov.ir به این منظور طراحی شده و مودیان حداکثر تا 15 روز بعد از پایان هرفصل مهلت دارند تا این اظهارنامه را در سامانه بارگذاری کنند. در غیر این صورت جریمه های مربوطه شامل آن ها خواهد شد. 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *