• تهران، خیابان مطهری، بعد از سهروردی، روبروی باشگاه بانک سپه
  • info@abaudit.com
حسابرس کیست
فهرست مطالب

حسابرس کیست ؟

حسابرس کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟ حسابرس فردی است که صورت های مالی را بررسی کرده و آن ها را با استانداردهای حسابداری می سنجد تا بتواند صحت یا رد آن ها را اعلام کند. حسابرسان به دو دسته داخلی و خارجی (مستقل) طبقه بندی می شوند و هر کدام از آن ها وظایف خاصی را بر عهده دارند. در این مطلب علاوه بر آنکه خواهیم گفت حسابرس کیست ؟ به بررسی جوانب مختلف آن نیز خواهیم پرداخت. 

حسابرس چه وظایفی بر عهده دارد؟ - آئین بهروش

حسابرسی چیست؟

قبل از آنکه بگوییم حسابرس کیست؟ باید بگوییم که حسابرسی چیست ؟ جالب است بدانید که اغلب افراد تصور می کنند واژه حسابرس و حسابدار، یک معنای مشترک دارند و تفاوتی میان آن ها وجود ندارد. در حالی که حسابرس در جایگاه بالاتری نسبت به حسابدار قرار می گیرد و صحت یا رد صورت های مالی را انجام می دهد. تمام صورت های مالی باید بر مبنای استانداردهای حسابداری تهیه شده باشند تا بتوان صحت آن ها را تایید کرد.

حسابرس برای انجام امور حسابرسی باید از قدرت تجزیه و تحلیل صورت های مالی، مهارت، تجربه و … برخوردار باشد. خوشبختانه در سال های اخیر که بسیاری از نرم افزارهای حسابداری وارد بازار شده اند وظایف حسابرس و حسابدار مقداری راحت تر اما قطعا از حساسیت آن ها کم نشده و فردی که در جایگاه حسابرس داخلی یا خارجی فعالیت می کند باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشد و از دقت بالایی برخوردار باشد.

در حال حاضر شرکت های مختلف برای بهره مندی از خدمات حسابرسی به سراغ موسسات فعال در این زمینه می روند. یکی از آن ها موسسه آئین بهروش می باشد که معتبرترین موسسه حسابرسی در کشور شناخته شده و تاکنون توانسته به بسیاری از کسب و کارها در حسابرسی امور مالی کمک کند. در این موسسه علاوه بر خدمات حسابرسی شاهد ارائه مشاوره اظهارنامه مالیاتی، تهیه صورت مالی و … می باشیم.

تقسیم بندی حسابرسان

حسابرسان بر اساس جایگاهی که دارند به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند. حسابرسان داخلی عضوی از شرکت هستند و به عنوان کارمند در آن مجموعه مشغول به کار می باشند. اما حسابرسان خارجی یا مستقل کارمند شرکت های حسابرسی هستند و برای بهره مندی از خدمات آن ها باید اقدام به عقد قرارداد و پرداخت دستمزد کرد. در ادامه خواهیم گفت که حسابرس کیست و منظور از داخلی یا خارجی بودن آن چه می باشد؟

حسابرسان داخلی

همان طور که اشاره شد این افراد جزو پرسنل شرکت هستند و با تمام استانداردها و قوانین حوزه حسابداری و حسابرسی آشنا می باشند. شرکت هایی که بتوانند از حسابرسان داخلی برای رسیدگی به امور مالی کمک بگیرند موفق تر از شرکت هایی هستند این کار را انجام نمی دهند. زیرا میزان خطا و اشتباهات آن ها به کمترین حد ممکن می رسد. برخی از شرکت ها به دلیل کمبود بودجه، کمبود فضا و … نمی توانند از نیروهای متخصص در مجموعه خود کمک بگیرند و آن را به شرکت های خدمات حسابداری می سپارند.

حسابرسان خارجی (مستقل)

حسابرسان مستقل در شرکت ها و موسسات حسابرسی مشغول به فعالیت هستند. هنگامی که یک واحد اقتصادی، سازمان یا شرکت به یک حسابرس مستقل نیاز داشته باشد به سراغ موسسات حسابرسی می رود و بر اساس عقد قرارداد و پرداخت حق الزحمه از او دعوت به همکاری می کند.

یک حسابرس چه وظایفی بر عهده دارد؟

اکنون به خوبی می دانیم که حسابرس کیست و تقسیم بندی آن به چه صورت است؟ نوبت به این می رسد که به مهم ترین وظایف او اشاره کنیم. قطعا اگر حسابرس بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد گام بلندی در راستای موفقیت شرکت برداشته خواهد شد. همچنین با کاهش میزان خطاها و اشتباه ها، مشکلاتی در حوزه مالیاتی و جریمه های مربوطه رخ نخواهد داد:

  • برنامه ریزی و زمان بندی: فردی که در جایگاه حسابرس مشغول به فعالیت است یک وظیفه مهم برعهده دارد و آن هم تنظیم برنامه ها و زمان بندی برای انجام حسابرسی است. او زمان بندی را به منظور اجرای صحیح ماموریت ها انجام می دهد.
  • نظارت بر حسابرسی: برخی از حسابرسان در جایگاه سرپرست حسابرسی نیز فعالیت می کنند و وظیفه آن ها نظارت و کنترل صحیح در اجرای فعالیت های مربوطه می باشد. حسابرس باید از صحت روش ها و استانداردهای حسابرسی اطمینان حاصل کند و در صورت لزوم، تغییرات لازم را اعمال کند.
  • رفع مشکلات حسابداری: از دیگر وظایف حسابرس این است که اگر مشکلاتی را در صورت های مالی تشخیص داد بهترین راه حل را برای رفع آن ها تشخیص و ارائه دهد.
  • داشتن اطلاعات و دانش روز: در کشور ایران قوانین مربوط به امور مالیاتی دائما تغییر می کنند. یک حسابرس باید از آخرین قوانین و بخشنامه ها مطلع باشد و خود را بروز نگه دارد. قطعا عدم رعایت قوانین جدید باعث خسارات متعدد به شرکت خواهد شد که یکی از آن ها تشکیل پرونده های مالیاتی، جریمه های مالیاتی و … می باشد.

حسابرس چه کارهایی انجام میدهد؟ - آئین بهروش

انواع گزارش حسابرسی

مقبول

حسابرس زمانی گزارش مقبول را ارائه می دهد که تمام صورت های مالی را بررسی کرده و از انطباق آن ها با استانداردهای حسابداری اطمینان پیدا کرده است.

عدم اظهارنظر

این گزارش زمانی ارائه می شود که حسابرس قصد دارد تمام صورت های مالی را بررسی کند اما اسناد و مدارک کافی نیستند. در این شرایط قادر به اظهارنظر دقیق و صحیح نخواهد بود.

مشروط

هنگامی که مدارک و اسناد به طور نسبی مورد قبول واقع می شوند و گزارشات مالی منوط به بندهای مشروط می باشد می توان گفت که گزارش حسابرسی مشروط است. در واقع حسابرس نظر خود را صرفا راجع به برخی از جزئیات خاص مطرح می کند و درباره سایر جوانب نظری نمی دهد.

مردود

اگر اسناد و مدارک مالی از ابهامات غیر قابل قبول و جدی برخوردار باشند و هیچ تطابقی با استانداردهای حسابداری نداشته باشند می توان گفت که گزارش حسابرس مردود است.

تا اینجای مطلب به معرفی ” حسابرس” پرداختیم. اما منظور از کمک حسابرس چیست؟ فارغ التحصیلانی که به تازگی وارد این حرفه می شوند در وهله اول به عنوان کمک حسابرس فعالیت می کنند. زیرا حسابرسی یک وظیفه سنگین است که باید بر دوش افراد حرفه ای و مجرب گذاشته شود. کمک حسابرس ها بعد از گذراندن دوره های کارورزی و کسب تجربیات متعدد می توانند در جایگاه حسابرس مشغول به کار شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *